Edukacja przedszkolna – Multimedia bez udziału elektroniki oraz przy wsparciu elektroniki
Warsztaty dedykowane nauczycielom edukacji przedszkolnej. Prezentowane rozwiązania multimedi w edukacji pozwolą każdemu uczestnikowi bez względu na kompetencje informatyczne w łatwy i intuicyjny sposób na powtórzenie z sukcesem wszystkich prezentowanych możliwości e-technologii na zajęciach z dziećmi na etapie edukacji przedszkolnej. Są inspiracją do pracy z urządzeniami na aplikacjach dedykowanych najmłodszym oraz pracy manualnej bez udziału elektroniki.
Cel
- poznanie rekomendowanych i wydajnych technik pracy w oparciu o e-technologie w edukacji przedszkolnej
Korzyści dla nauczyciela
- podniesienie kompetencji cyfrowych w codziennej pracy dydaktycznej
- poznanie wydajnych technik pracy w oparciu o e-technologie
- zarządzanie własnym rozwojem zawodowym poprzez włączenie się do społeczności nauczycieli przedmiotowych i korzystanie z zasobów platform edukacyjnych w sieci
- umiejętność korzystania z wartościowych zasobów Internetu w postaci multimedialnych ćwiczeń, scenariuszy i dobrych praktyk
- umiejętność wyszukiwania aktywizujących materiałów do pracy z dziećmi
Korzyści dla przedszkola
- podniesienie umiejętności wykorzystania potencjału e-technologii
- edukacja przedszkolna – praktyczne wykorzystanie e-technologii w codziennym życiu przedszkola: budowanie wizerunku przedszkola, nowoczesne komunikowanie się w sieci, opracowanie materiałów wizualnych, dystrybucja informacji (videokonferencje, spotkania zdalne, w tym międzynarodowe, wymiana zasobów, QR CODE, itp.)
- nauczanie społecznościowe wsparte narzędziami społecznościowymi – wyrównanie szans w dostępie do edukacji (e-learning, praca w chmurze w oparciu o nagrane materiały dydaktyczne i instruktażowe)
PROGRAM SZKOLENIA:
Potencjał urządzeń interaktywnych w edukacji przedszkolnej
• edukacja przedszkolna: Zalety pracy na monitorze interaktywnym z perspektywy nauczyciela i dziecka
• Wizualizer: Zastosowanie „zdalnego” wizualizera w pracy dydaktycznej (prezentacja prac ucznia/instrukcji nauczyciela, digitalizacja ćwiczeń przeprowadzonych w grupach) – oprogramowanie z funkcją wizualizera – omówienie możliwości
• Monitory interaktywne typy kiosk dedykowane najmłodszym
• Magiczny dywan – kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni, wyobraźni i poczucia inicjatywy
Rekomendowane, nieodpłatne zasoby Internetu dedykowane edukacji przedszkolnej
• Przegląd ministerialnych platform edukacyjnych dla najmłodszych
• Otwarte zasoby edukacyjne z przeznaczeniem na tablicę interaktywną/monitor oraz urządzenia mobilne
• Grywalizacja – quizy, inne strony z materiałami dydaktycznymi
• Gry i pomoce kształtujące umiejętności przestrzenne, kompetencje matematyczne, grafomotoryczne
• Scenariusze lekcji dla nauczycieli w oparciu o współpracę z naukowcami, strony pasjonatów i ekspertów
• Internet jako inspiracja dla nauczycieli: baza pomocy logopedycznych i terapeutycznych, specjalne potrzeby edukacyjne, bajki i słuchowiska (w tym terapeutyczne), prace manualne – wyszukiwanie zasobów w sieci
Robotyka i programowanie: porównanie dostępnych na rynku pomocy dydaktycznych i wskazanie bezpłatnych zasobów, scenariuszy i kursów wdrażających nauczycieli do danego języka programowania
Najlepsze narzędzia wspomagające pracę nauczyciela
• błyskawiczne tworzenie: ankiet, sondaży, quizów, dyplomów, interaktywnych plakatów, ulotek, identyfikatorów dla dzieci
• banki zdjęć – otwarte zasoby z grafiką do bezpłatnego wykorzystania w pracy dydaktycznej oraz marketingu przedszkola (strona internetowa, ulotki, blogi, FB)
• programy do grafiki – szybkie tworzenie opisów na zdjęcia oraz edycja
• interaktywny skaner dokumentów
• komunikatory i spotkania synchroniczne, edukacja przedszkolna(z autorytetem, międzyszkolne, krajowe i międzynarodowe)
• efektywne wyszukiwanie informacji w Internecie w postaci graficznej, dźwiękowej i filmowej
• gromadzenie i porządkowanie ulubionych zasobów
• e-learning i podnoszenie kompetencji w sieci z możliwością uzyskania certyfikatów/dyplomów
• Bezpieczeństwo w sieci: YouTube Kids, ustawienie zakresu treści przeglądania na smartfonie, tablecie oraz komputerze, dostosowanie wyszukiwarki oraz YouTube do bezpiecznego wyszukiwania treści podczas lekcji
Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona na monitorze interaktywnym oraz bez potrzeby okularów VR dla najmłodszych
• filmy 360 stopni, zwiedzanie światowych muzeów i galerii,
• wirtualne wycieczki do najciekawszych miejsc w Polsce i na świecie
• kolorowanki manualne połączone z rozszerzoną rzeczywistością
STEM w edukacji przedszkolnej, czyli jak wykształcić pracowników przyszłości – Jak dzięki technologiom zaimplementować do realizowanego programu edukacji przedszkolnej elementy nauki, technologii, inżynierii, matematyki oraz robotyki
• STEM = Science + Technology + Engineering + Mathematics
STEM to nowoczesne podejście, które poprzez połączenie nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki pozwala dostosować metody nauczania do nowej rzeczywistości.
• * Laboratoria cyfrowe einstein™ jako pomoc dydaktyczna na etapie przedszkolnym, która usprawnia realizację treści nauczania zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (biologia-chemia-fizyka-geografia-matematyka). Kształtowanie podstaw rozumowania naukowego, w tym: rozpoznawania zagadnień, eksperymentowania, prowadzenia doświadczeń i obserwacji, a także interpretowania i wykorzystania wyników i dowodów naukowych
Robotyka i programowanie offline oraz z udziałem elektroniki i platform online
Techniki pracy w środowisku offline dla najmłodszych:
• rozbudzanie zainteresowań programistycznych: tworzenie kodów z warunkami, algorytmów, pętle, elementy logiki bez udziału elektroniki w oparciu o dostępne na rynku pomoce dydaktyczne
Techniki pracy w środowisku online dla najmłodszych:
• programowanie wizualne na darmowych platformach (bez konieczności czytania)
• porównanie dostępnych na rynku pomocy dydaktycznych w zakresie programowania (roboty, ich możliwości, rodzaje i języki programowania)
• wskazanie bezpłatnych zasobów, scenariuszy i kursów wdrażających nauczycieli do danego języka programowania.
Joanna Alberska
-
Joanna Alberska
Trener, pasjonat nowoczesnych technologii w edukacji.Szkolenia, prelekcje, targi, konferencje, konsultacje: jak korzystać z interaktywnych aplikacji nie dla samych aplikacji lecz dla osiągnięcia zamierzonych przez użytkownika celów oraz podniesienia swojej efektywności na płaszczyźnie zawodowej i prywatnej.